Investera i rätt kommunikationsverktyg i organisationen

Elektronikens

Allt fler företag investerar i interna kommunikationsverktyg för att enklare kunna sprida relevanta nyheter, få medarbetare att kommunicera bättre, lära ut branschrelevanta färdigheter och mer. Det är något som både små och stora företag kan gynnas av. Men det kostar värdefull tid att lära upp organisationen i nya system och förbättringsarbeten. Att välja rätt sätt från början är därför mycket viktigt!

Det finns många saker att ha i åtanke när du ska beställa en social plattform till företaget. Ett populärt val är Viva Engage som satsat på hög användarvänlighet och smarta undervisningsfunktioner. Det är kopplat till Microsoft 365, vilket gör det enkelt att dela dokument från bland annat Word, Excel och Powerpoint. För dig som vill ha ett väletablerat alternativ som låter företaget växa i sin egen takt är Viva Engage en bra investering.

Låt verktyget vara både nytta och nöje

En social plattform på jobbet ska så klart främst användas i jobbsyfte. Det är dock viktigt att inte glömma bort aspekter som arbetsmiljö och företagskultur. När olika avdelningar som normalt inte har någon kommunikation enkelt kan chatta eller videochatta i officiella kanaler, stärker det teamkänslan. Det blir en trygg digital miljö där idéer som automatisering av rutiner och annat kan spridas – det kommer på sikt att även smitta av sig på kontoret!

Använd det gärna som ett sätta att dela information som är relevant för arbetet, men glöm inte bort att det är perfekt för att också be om feedback till julfesten, göra intresseanmälan för AW eller arrangera gemensamma friskvårdsaktiviteter. Ge medarbetare möjlighet att kommunicera och du får en bättre arbetsplats!