Dataspelens historia

Elektronikens

Idag är dataspelsbranschen en mångmiljardindustri. Den omsätter sedan några år mer pengar om året än vad filmindustrin gör. Fast man inom branschen är ödmjuk och pratar om att man fortfarande bara är i början på sin utveckling, är man samtidigt självsäker och leder dagens utveckling inom medievärlden. Dataspelens historia tog sin början långt tidigare än vad man skulle vågat gissa. Här följer en liten redogörelse för den och några viktiga milstolpar på vägen.

I början på 1950-talet började datatekniker inom universitet och högskolor utveckla enklare spel som övning eller bara för att roa sig. 1952 utvecklade A.S. Douglas ett enkelt luffarschack. Dessa tidiga spel fick man med hjälp av hålkort. 1958 utvecklade William Higinbotham, en av männen bakom atombomben, spelet “Tennis for Two” på en analog dator. Han kopplade in ett oscilloskop, där man kunde se hur en ljuspunkt åkte fram och tillbaka likt en tennisboll. 1962 skapade Steve Russell vid MIT spelet “Spacewar!” som var ett stridsspel. Detta spel var det första som kunde spelas på olika datorer. 1967 utvecklade ett gäng tekniker hos Sanders Associates prototypen till den första spelkonsolen. En maskin kopplad till teven som man kunde spela olika spel på. Företaget Magnavox utvecklade maskinen vidare och började sälja den 1972 under namnet Odyssey.

Samtidigt hade företaget Atari utvecklat sitt arkadspel Pong som var det första att bli en kommersiell framgång. Det var helt enkelt två lodräta rektanglar på varsin halva av bildskärmen som “slog” en liten kvadrat mellan sig. Ett mycket enkelt tvådimensionellt tennisspel. Odyssey hade ett liknande spel, men Atari hade ljudeffekter på sitt och deras spel kunde dessutom räkna poäng. Framgången var given och under de följande åren växte arkadspelsmarknaden stort. 1975 kom Pong för hemmabruk och 1977 kom Atari 2600 som var en riktig spelkonsol som vi tänker på dem idag, där man byter spel genom att sätta in olika spelkassetter eller dylikt som laddar in spelet i konsolens internminne. 1978 kom Space Invaders och 1980 kom Pac Man, båda två som arkadspel.

1979 lämnade några spelutvecklare Atari och startade Activision som blev det första företaget att helt koncentrera sig på mjukvarusidan av spelutvecklingen. Nu började även de elektroniska fickspelen dyka upp. 1981 kom Nintendos Donkey Kong i vilket vi för första gången mötte Mario. Under det tidiga 1980-talet spelades det mest arkadspel ute på lokal, men nu började saker ändras fort. Dels fanns spelkonsolerna till teven, fickspelen tog marknadsandelar, dels dök nu även hemdatorerna upp och började konkurrera om spelarna. Många av de hårdvarautvecklare som dykt upp gick i konkurs och de borde sälja sina fakturor. Dödsstöten för arkadspelen kom 1985 då Nintendo lanserade sin spelkonsol NES. Den hade 8-bitars grafik och nu hade man lika bra grafik hemma som arkadspelen hade.

Med NES ökade utbudet av spel. Flera utvecklare jobbade med det oberoende av Nintendo. Sega konkurrerade nu med Nintendo om spelarna. De drev på varandra genom att utveckla konsoler med allt högre bit-tal, för bättre grafik. 1995 kom Sega med sin 32-bitarskonsol som körde spelen från CD. Senare kom även DVD-spel och Blue Ray. Sony och Microsoft började också konkurrera med sina Playstation och X-Box.